DLA KLAS I-III.
Lidia Wączek
Gorzów Wlkp.
Siłą napędową nauczycieli są różnorodne zmiany dokonujące się wewnątrz systemu edukacyjnego i poza nim. Częstym źródłem naszych poczynań innowacyjnych bywają nowe trendy w edukacji, a nie spontaniczna chęć wprowadzenia czegoś nowego. Zainspirowana problematyką europejską, podjęłam decyzję wprowadzenia do programu nauczania zintegrowanego treści, które będą rozwijały wiedzę i umiejętności w zakresie edukacji europejskiej.
Proeuropejska edukacja skierowana jest najczęściej do dorastającej młodzieży i dla niej na ogół przygotowuje się większość międzynarodowych programów i działań. Zgodnie z najnowszymi założeniami programowymi, problematyka integracji europejskiej powinna być obecna na każdym etapie kształcenia. Powinna zatem dotyczyć także uczniów z I etapu kształcenia, którzy często są bardziej chłonni i bardziej otwarci na nowości.
Prezentowany przeze mnie autorski program edukacji europejskiej dla kl. I-III powstał w wyniku potrzeby rozwijania u dzieci tożsamości europejskiej, dlatego też ideą wiodącą mojego programu jest rozwijanie ,,ducha europejskiego”.
Uważam, że takie podejście do kształcenia będzie doskonałym przygotowaniem do życia w demokratycznym państwie w zjednoczonej, wielokulturowej Europie.
UWAGI O REALIZACJI
Prezentowany program realizowany jest w ramach tzw. godzin do dyspozycji dyrektora. Na jego realizację przeznaczono godzinę tygodniowo. Program przewiduje około 40 godzin zajęć dla klasy. Tematyka poszczególnych zajęć dopasowana została do cyklu podręczników kształcenia zintegrowanego w kl. I-III pt. ,,Wesoła Szkoła” i dotyczy wiedzy o 15 państwach należących do Unii Europejskiej. Jako dodatkową pomoc w realizacji programu wprowadziłam książeczkę ,, Przyjaciele z Europy” PWE, która w interesujący sposób, za pomocą atrakcyjnych zadań, łamigłówek, zagadek, pozwala poznać wiele ciekawych informacji o unijnych krajach.
Na tym etapie kształcenia przybliżam uczniom jedynie te informacje o danym kraju, które potrafią oni sami zrozumieć i zapamiętać. Pomijam wszystko to, co byłoby dla nich trudne, niedostępne, niezrozumiałe.
Rozbudzając potrzebę poznawania innych narodów, nie zapominam o rozbudzaniu własnej tożsamości narodowej. Pragnę, by poznając ,,obce”, kochali ,,swoje”. Realizując program kształcenia zintegrowanego i program edukacji europejskiej, zamierzam ukształtować młodego człowieka, który kocha swoją Ojczyznę, zna kulturę, tradycje, własne ,,korzenie” i jest z tego wszystkiego dumny.
Celem głównym moich różnorodnych działań na polu edukacji europejskiej, opartych na własnym programie, jest rozwijanie tożsamości europejskiej tworzonej na gruncie miłości do małej i wielkiej Ojczyzny (Polski i Europy).
Z celu głównego wypływają szczegółowe cele edukacji europejskiej:
1. Przekazywanie i rozbudzanie potrzeby zdobywania wiedzy o innych narodach, w tym przede wszystkim państw unijnych.
2. Pogłębianie świadomości narodowej ,, Jesteśmy dumni z naszej Ojczyzny” poprzez:
a) ukazywanie powiązań między przeszłością i teraźniejszością, np. z dziedziny kultury narodowej, cywilizacji itp.,
b) poznawanie sylwetek wielkich Polaków,
c) ukazywanie walorów geograficznych Polski,
d) ukazywanie aspektów turystycznych swego kraju.
3. Rozwijanie tolerancji i szacunku wobec innych.
4. Uczenie zasad demokracji.
5. Rozbudzanie odpowiedzialności za wspólne losy.
6. Budowanie więzi emocjonalnej wynikającej z chęci współdziałania.
TREŚCI PROGRAMOWE
HASŁO PROGRAMOWE |
TREŚCI KSZTAŁCENIA |
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW |
1. Z Unią Europejską na ty. |
1. Unia Europejska:
|
Uczeń:
|
2. Europa - naszą wielką Ojczyzną.
|
1. Położenie geograficzne państw UE na mapie Europy:
|
Uczeń:
|
2. Symbole narodowe państw unijnych:
|
Uczeń:
|
|
3. Tradycje i zwyczaje państw UE:
|
Uczeń:
|
|
4.Wielcy ludzie Europy:
|
Uczeń:
|
|
5. Słynne zabytki Europy:
|
Uczeń:
|
|
6. Krajobraz państw unijnych – walory geograficzne i turystyczne:
|
Uczeń:
|
|
3. Jesteśmy dumni z naszej Ojczyzny. |
1. Symbole narodowe:
|
Uczeń:
|
2. Położenie geograficzne Polski:
|
Uczeń:
|
|
3. Piękno naszej Ojczyzny:
|
Uczeń:
|
|
4. Największe miasta Polski:
|
Uczeń:
|
|
5. Tradycje oraz wytwory kultury narodowej:
|
Uczeń:
|
|
6. Sylwetki wielkich Polaków:
|
Uczeń:
|
|
7. Przeszłość naszej Ojczyzny, święta państwowe:
|
Uczeń:
|
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
Program mój wymaga, aby uczniowie wykazywali się dużą aktywnością. Rola nauczyciela ograniczać się ma do przygotowania zajęć, doradztwa, inspirowania, bacznego obserwowania i kierowania procesem poznania. Dobieram takie metody, które pozwalają uczniom samodzielnie odkrywać wiedzę i zdobywać nowe umiejętności, kształtują samodzielność poznawczą, wyzwalają własną inicjatywę i twórczą postawę, budują wiarę we własne siły.
Do najczęściej stosowanych, zaliczam:
pogadanka, elementy dyskusji, elementy wykładu, spotkania, wywiady;
problemowa, burza mózgów, mapa mentalna;
refleksja, ekspresja, drama;
m. czynności praktycznych;
pokaz, obserwacja;
praca z tekstem;
zabawy i gry dydaktyczne;
wycieczka.
Proces uczenia się najefektywniej przebiega w klasie opartej na wzajemnej współpracy, dlatego w toku zajęć najczęściej stosuję zróżnicowaną pracę w małych grupach. Umożliwia uczniom zaangażowanie się w procesy poznawcze przez wspólne rozwiązywanie problemów. Wspólnie pracując, mają więcej okazji do planowego i przypadkowego posługiwania się językiem, jako narzędziem uczenia się. Mogą uczyć się jeden od drugiego i uczyć jeden drugiego. Wspólna praca mobilizuje do respektowania przyjętych zasad i dyscypliny, umożliwia doświadczenie współzależności i współodpowiedzialności.
Staram się, aby wprowadzenie nowego ośrodka tematycznego (nowego państwa) było dla uczniów wydarzeniem doniosłym, nowym, wywołującym w nich pozytywne przeżycia. W ustalaniu nowego hasła dnia i zadań, nie brakuje nigdy pomysłów uczniów. To oni, zainspirowani moimi stymulującymi pytaniami typu: ,,Co chcemy poznać?”, ,,Co chcemy zapamiętać?”, ,,Jak to zrobimy?” wspólnie ustalają nazwę ośrodka tematycznego, umieszczają na czołowej ścianie, prezentują zgromadzone wcześniej materiały, proponują organizację swojej pracy.
Planuję wykorzystywać następujące środki dydaktyczne:
filmy wideo, środki multimedialne, książki popularnonaukowe, encyklopedie, przewodniki, albumy, atlasy, plansze, zdjęcia, foldery, eksponaty, legendy, mapę Polski i Europy.
Wierzę, że uatrakcyjniając uczniom proces kształcenia poprzez stosowanie różnorodnych metod nauczania - uczenia się, form organizacyjnych oraz środków dydaktycznych, szybciej poczują bliskość Europy, a dzięki swej aktywności dostrzegą dalszą potrzebę zainteresowania się (w klasach starszych) problematyką europejską.
Realizacja nowych zadań edukacji europejskiej wymaga wglądu w sam proces kształcenia, dlatego też ewaluacja, podobnie jak planowanie i realizacja, powinna stać się integralną częścią naszej pracy.
Oprócz skupienia uwagi na rezultat kształcenia, zwracam też uwagę na sposób uczenia się ucznia, drogę, jaką dochodzi do celu, a więc na organizację sytuacji dydaktycznych, by sprzyjało samodzielności poznawczej.
Planując, przygotowując i przeprowadzając zajęcia dotyczące wiedzy o krajach unijnych, nieustannie, na bieżąco obserwuję i analizuję. Stawiam sobie pytania: ,,Co mi się udało?”, ,,Czy zainteresowałam uczniów?”, ,,Czy pracowali z zaangażowaniem?”, ,,Co faktycznie osiągnęli w toku realizacji zajęcia?”. Bieżąca ewaluacja pozwala krytycznie spojrzeć na mój warsztat pracy, styl uczenia. Dostarcza mi ważnych informacji, wskazówek do ulepszania
i modyfikowania kolejnych zajęć, by jeszcze lepiej wpłynąć na skuteczność moich przedsięwzięć edukacyjnych.
Najważniejszą jednak miarą osiągnięcia sukcesu, jest dla mnie zaangażowanie dzieci
w samodzielne przygotowywanie potrzebnych materiałów oraz aktywny udział w zajęciach. Uczniowie końcową samoewaluację przeprowadzą, uczestnicząc w konkursie wiedzy o krajach UE. Pozwoli im to objąć refleksją własną postawę, poziom zdobytych wiadomości i umiejętności.
Mam nadzieję, że samoewaluacja pomoże im też uczyć się bardziej świadomie i odpowiedzialnie.
LITERATURA:
Biblioteczka reformy nr 21.
Dokumenty: Rozporządzenie MEN z 15.02.1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
M. Dąbrowski, Jak wybrać program nauczania? Jak budować własny program nauczania?,
Program ,, Nowa Szkoła”, Warszawa 1998.
J. Kropiwnicki (red.), Jak tworzyć program?, Jelenia Góra 1998.
J. Stanisz, Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI w. w kl. I-III,
WSiP, DKW-4014-267/99
M. Fesnak, Przyjaciele z Europy, PWE, Warszawa 2002.
Informacja europejska: Unia bez tajemnic, Wyd.: Pełnomocnik Rządu ds. Informacji Europejskiej.